Euro 2012 w Gdańsku. Nie będzie nowych kolejek SKM. Co z kibicami w drodze na stadion?

Dopiero w 2013 r. pojedziemy zmodernizowanymi składami Szybkiej Kolei Miejskiej. Spółka unieważniła poprzedni przetargi i rozpisze kolejny
SKM chce zmodernizować 21 składów. Przedsmak tego, co nasz czeka, to jeżdżący już od dwóch lat jeden zmodernizowany pociąg. Jego zalety to duże przyspieszenie, mocne hamowanie i duża przestrzeń dla pasażerów. A to wszystko na bazie starej kolejki, którą unowocześniła firma Newag z Nowego Sącza. Modernizacja składów jest częścią unijnego projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście".

Pierwszy przetarg Szybka Kolej Miejska ogłosiła pod koniec grudnia 2010 r., a w lutym 2011 otworzyła koperty z ofertami. Złożono dwie - nowosądecki Newag zaoferował wykonanie modernizacji za 139 mln zł. Droższa Pesa z Bydgoszczy zaproponowała cenę 193 mln zł. Niestety, do podpisania umowy nie doszło. Głównym problemem okazał się brak wkładu własnego, bez znalezienia którego właściciele (m.in. samorząd województwa oraz Gdańsk) nie wyrażali zgody na jej zawarcie.

Zwycięska firma - Newag - zgodziła się przedłużyć okres obowiązywania swoje oferty do połowy września. Władzom SKM nie udało się jednak w tym czasie załatwić wszystkich formalności. Ostatecznie stało się tak pod koniec listopada:. SKM porozumiała się z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie emisji wartych 55 mln zł obligacji, również unijni eksperci wydali pozytywną ocenę dla projektu, a właściciele - zgodę na modernizację taboru. Jednak wtedy Newag już od kilku miesięcy nie był związany swoją ofertą i nie zgodził się na podpisanie umowy na zawartych wcześniej warunkach.

- Dlatego unieważniliśmy przetarg i rozpiszemy go ponownie. Jeżeli nie będzie poważniejszych komplikacji, chcielibyśmy podpisać umowę na przełomie kwietnia i maja - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście.

Zwycięzca będzie miał 14 miesięcy na dostarczenie zmodernizowanych składów co oznacza, że ostatni powinien pojawić się tuż przed wakacjami 2013 r. Co ciekawe, zrezygnowano z modernizacji jeżdżących tylko w Trójmieście składów EW 58, gdyż okazało się to zbyt drogim przedsięwzięciem. "Nowe życie" otrzymają wyłącznie jednostki EN 57.

Dobrą informacją jest to, że 30 grudnia przewoźnik podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które ostatecznie zagwarantowało unijne dofinansowanie. Co istotne, wsparcie będzie większe, niż pierwotnie zakładano.

- Dofinansowanie wyniesie 59 proc., a nie 50, jak wcześnie było planowane - wyjaśnia Lignowski.

Szybka Kolej Miejska otrzymała więc ponad 167 mln zł dofinansowania z unijnego Funduszu Spójności. Cały projekt " Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście" wart jest ponad 280 mln zł. Oprócz modernizacji wagonów to także m.in. przedłużenie linii SKM do przystanku Gdańsk Śródmieście (ma powstać się na wysokości wiaduktu, po którym przebiega al. Armii Krajowej). Tutaj również jest spore opóźnienie. Początkowo mówiło się, że kolejki dojadą do nowego przystanku jeszcze przed Euro 2012. Dziś wiadomo, że mające potrwać półtora roku prace ruszą najwcześniej pod koniec tegorocznych wakacji.