Lechia zyska na nowym rozdaniu telewizyjnym w Ekstraklasie?

W nowym sezonie 2015/2016 prawami do pokazywania meczów ekstraklasy dysponować będzie medialny gigant - międzynarodowa agencja MP & Silva. Umowa, jaką korporacja podpisała z Ekstraklasą S.A. obowiązywać będzie przez sześć lat. Czy Lechia skorzysta na zmianach, które ze stacjami telewizyjnymi wynegocjuje nowy partner ekstraklasy?


Do końca sezonu 2014/2015 100 procent praw do pokazywania spotkań ekstraklasy posiada NC+, dlatego w obecnych rozgrywkach ligowe mecze Lechii można oglądać wyłącznie na kanałach tej stacji. Od nowego sezonu ta sytuacja ma ulec zmianie. Z umowy zawartej przez Ekstraklasę i MP & Silva skorzystać mają zarówno kluby, jak i kibice. Czego po wejściu dużej agencji mediowej na polski rynek spodziewa się Lechia?

- Głównie oczekujemy większych wpływów z tytułu sprzedaży praw medialnych - przyznaje prezes gdańskiego klubu Dariusz Krawczyk, dodając, że spodziewa się proporcjonalnego podziału pieniędzy z całej puli. I to nie tylko uwzględniając aspekt sportowy. - Najbardziej sprawiedliwy wydaje się podział według medialności oraz zajętego miejsca na koniec sezonu - przekonuje Krawczyk. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym sezonie Lechia rzeczywiście otrzyma więcej pieniędzy niż było to dotychczas.

- Zarekomendowaliśmy klubom podpisanie kontraktu doradczego z sumą gwarantowaną, która w każdym roku obowiązywania umowy da klubom znacząco wyższe środki niż do tej pory. Jeśli w toku negocjacji agencji uda się uzyskać wyższe kwoty niż suma gwarantowana, ewentualna nadwyżka będzie podzielona pomiędzy Ekstraklasę a doradcę - wyjaśnia prezes zarządu Ekstraklasy S.A. Bogusław Biszof.

Prezes Lechii liczy również, że doświadczenie, jakie w handlu prawami medialnymi posiada MP & Silva, przełoży się także na wynegocjowanie takich warunków ze stacjami telewizyjnymi, które zadowoliłyby większą liczbę kibiców biało-zielonych niż teraz. Raczej mało prawdopodobnym wydaje się powtórzenie obecnego rozwiązania, czyli takiego, w którym transmisje z meczów pokazywane są na antenie tylko jednej stacji. Niewykluczone, że w przyszłym sezonie ekstraklasy jej spotkania będą obecne także na ogólnodostępnych kanałach.

- Najbardziej korzystny dla klubu wydaje się podział na tzw. pakiety, tj. mecze pierwszego, drugiego oraz trzeciego wyboru - sezonu zasadniczego oraz rozgrywek mistrzowskich - mówi Krawczyk, który jest zwolennikiem odkodowania ligowych spotkań. - Pasmo ogólnodostępne jest zawsze bardziej atrakcyjne zarówno dla samych kibiców, jak i sponsorów, ponieważ zwiększa się zasięg odbiorców naszych transmisji i chcielibyśmy, żeby taki model został wynegocjowany. Czy to się uda, będzie zależeć od propozycji finansowych poszczególnych stacji. MP & Silva posiada wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie praktycznie we wszystkich dyscyplinach sportu i z pewnością skorzystają z gotowych, już wypróbowanych wzorców - dodaje prezes Lechii.

Jakie to wzorce? W ostatnich latach MP & Silva zarządzała i dystrybuowała prawa telewizyjne z najważniejszych wydarzeń sportowych na świecie, m.in. z tegorocznych mistrzostw świata w Brazylii. W portfolio agencji znajdują się także włoska Seria A, angielska Premier League, hiszpańska La Liga, niemiecka Bundesliga i francuska Ligue 1.

Ostateczne decyzje, gdzie w przyszłym sezonie zobaczymy ligowe mecze Lechii i pozostałych drużyn ekstraklasy powinny zapaść w lutym.

REKORD LECHII. JEDNO OKNO TRANSFEROWE - 20 NOWYCH PIŁKARZY! OTO ONI