Sport.pl

Od Optymista do katamaranów

Podczas Volvo Gdynia Sailing Days 2015 ponad 1000 żeglarzy rywalizuje w 16 klasach - od tych dziecięcych, poprzez olimpijskie, aż po katamarany. Przedstawiamy pokrótce wszystkie z nich.
RS:X

Klasa w której polscy zawodnicy odnoszą największe międzynarodowe sukcesy. Przemysław Miarczyński, Piotr Myszka czy Zofia Klepacka to niemal żywe legendy tej żeglarskiej specjalności, wielokrotni medaliści największych imprez - z igrzyskami olimpijskimi włącznie (brązowe medale Miarczyńskiego i Klepackiej podczas igrzysk olimpijskich w Londynie). A przecież naciskają ich młodsi konkurenci, tacy jak Paweł Tarnowski, Maja Dziarnowska czy Małgorzata Białecka, którzy również odnoszą międzynarodowe sukcesy.

RS:X to klasa windsurfingowa, od 2008 r. znajduje się w programie igrzysk olimpijskich (wcześniej "deskarze" rywalizowali w klasie Mistral). RS:X to monotyp, a to oznacza, że wszyscy zawodnicy startujący w zawodach tej klasy żeglują na identycznym sprzęcie.

470

Dwuosobowa klasa, która powstała w 1963 r. Projektantem łódki i jej konstruktorem był Andre Cornu. Już w 1976 r. rywalizacja w tej klasie włączona została do programu igrzysk olimpijskich. Początkowo była klasą otwartą, dopiero od igrzysk olimpijskich w 1988 r. w Seulu kobiety i mężczyźni startują osobno. Aktualnymi mistrzyniami olimpijskimi są Nowozelandki Jo Aleh i Olivia Powrie (Polki Agnieszka Skrzypulec i Jolanta Ogar zakończyły rywalizację na 12. miejscu), natomiast wśród mężczyzn złoto w Londynie wywalczyli Australijczycy Mathew Belcher oraz Malcolm Page.

Oficjalnie w 65 krajach świata zarejestrowanych jest ponad 55 tys. jachtów tej klasy.

49er/49er FX

Żeglowanie tym jachtem (typu skiff - 49er dla mężczyzn, 49er FX dla kobiet) wymaga bardzo wysokich umiejętności technicznych ze względu na wąski kadłub, ogromną powierzchnię żagli, dwa trapezy i stałe wysięgniki służące do balastowania. Dzięki swojej niewielkiej wadze i dużej powierzchni żagli osiąga ogromne prędkości do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. 49er jest zbudowany z laminatu epoksydowo-szklano-węglowego. Od 2000 r. jest klasą olimpijską.

Laser Standard

Łódka zaprojektowana w roku 1976 przez Bruce'a Kirby z przeznaczeniem rekreacyjnym. Jest bardzo popularna na całym świecie, do tej pory zbudowano ok. 200 tys. egzemplarzy. Od 1996 r. jest to klasa olimpijska dla mężczyzn.

Laser Radial

Klasa olimpijska dla kobiet, po raz pierwszy medale rozdano na igrzyskach w Pekinie w 2008 r. (Polka Katarzyna Szotyńska była 9.). Łódka ma taki sam kadłubie jak w klasie Laser Standard, ale niższy maszt i mniejszy żagiel.

Laser 4.7

Laser 4.7 to klasa dla młodszych zawodników, a także dla mastersów. Jest to klasa przygotowawcza dla olimpijskiego Lasera. Posiada 35 procent mniejszy żagiel i krótszą kolumnę, które umożliwiają treningi i starty młodym zawodnikom, którzy szukają wyzwań w żeglarstwie regatowym w dużej flocie łódek.

By z powodzeniem ścigać się na Laserze 4.7 w każdych warunkach, wystarczy nieco ponad 40 kilogramów wagi i niewielki wzrost. Oficjalnie ścigać się w tej klasie można tylko do 18. roku życia lub po ukończeniu 70 lat - w zawodach mastersów.

29er

Dwuosobowa łódka ślizgowa, która stanowi klasę przygotowawczą do olimpijskiej klasy 49er. Posiada jeden trapez oraz asymetrycznego spinakera. Dzięki niewielkiej wadze i dużej powierzchni żagli osiąga ogromne prędkości, nawet do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Żeglowanie tą łódką wymaga od zawodników bardzo wysokich umiejętności technicznych i wręcz akrobatycznej sprawności. Każda chwila dekoncentracji powoduje bowiem wywrotkę łódki.

Optymist

Najmniejsza monotypowa międzynarodowa klasa jachtów regatowych, przeznaczona dla dzieci i młodzieży do 15 lat. Optymisty ze względu na charakterystyczny kształt żartobliwie nazywane są "mydelniczkami". W Polsce to najpopularniejsza klasa łodzi dla na najmłodszych adeptów żeglarstwa i jedna z najpopularniejszych klas regatowych na świecie. Obecnie oficjalnie zarejestrowanych jest ponad 130 tys. łódek.

Open Bic

Klasa stworzona przez Francuzów dla dzieci od 10. do 14. roku życia, mająca być konkurencją dla Optymista. Jest bardzo popularna szczególnie w zachodniej Europie, oprócz Francji przede wszystkim w Hiszpanii, Włoszech, Szwecji i Niemczech. We Francji regaty tej klasy potrafią zgromadzić na starcie nawet 200 jachtów.

Skippi 650

Skippi 650 jest to jacht regatowy zaprojektowany przez Jerzego Pieśniewskiego. Na bazie tej łódki powstała monotypowa klasa regatowa.

Skippi 650 to propozycja dla żeglarzy lubiących się ścigać na "maksa", z dużą dawką adrenaliny, jaką gwarantuje zwłaszcza żegluga w ślizgu na genakerze przy większej sile wiatru, a przy tym bezpiecznie, bez obawy o wywrotkę. Klasa jest popularna wśród studentów uczelni wyższych w Polsce, dzięki czemu można obserwować znaczący wzrost liczby regat tej klasy na polskich wodach.

Delphia 24 One Design

Delphia 24 One Design powstała przy współpracy z polskim środowiskiem regatowym. Podstawowym wyróżnikiem jednostki jest monotypowość, która obejmuje elementy zasadnicze dla szybkości i właściwości jachtu. Jacht ten jest w każdym detalu powtarzalny. Do produkcji stosowane są te same materiały i technologia. Okucia stałe, maszt, bom, genakerbom, urządzenie sterowe i balast szybrowy, produkowane są przez tych samych producentów.

A-class

Najbardziej nowoczesna i nowatorska klasa katamaranów, która wymaga od zawodników wyjątkowej wiedzy żeglarskiej i sprawności fizycznej. Dlatego na A-class żeglują wysokiej klasy zawodnicy, między innymi uczestnicy regat Pucharu Ameryki i wielokrotni mistrzowie świata oraz medaliści igrzysk olimpijskich.

Zawody A-class są niezwykle efektowne, gdyż konstrukcje tej klasy umożliwiają "latanie", czyli unoszenie się łódki nad wodą tylko na sterach i foilach, co dodatkowo zwiększa jej prędkość. W klasie tej spore sukcesy odnoszą Polacy - najlepsi z nich to Jacek Noetzel, Marcin Bandzio, Tymoteusz Bendyk oraz Jakub Surowiec.

Hobie Cat 16

Hobie Cat to linia katamaranów produkowanych od lat 70., jest ich kilkanaście rodzajów. Dwuosobowa klasa Hobie Cat 16 jest w tym gronie kultowa, powstała jako druga po pierwowzorze, jakim był katamaran Hobie Cat 14. Klasa HC 16 jest niemal zupełnie niezmieniona od 40 lat, a jej popularność wśród żeglarzy nie ma sobie równych. Tę łódkę spotkać można na całym świecie, niektórzy żeglarze twierdzą nawet, że kto nie pływał na HC 16 nie zaznał prawdziwego pływania na katamaranie. Łódka ta jest świetnie przystosowana do jazdy po falach i daje niesamowite poczucie lekkości i prędkości. Bardzo łatwo reaguje na najmniejsze ruchy sterem.

Formuła 18

To klasa zarezerwowana dla katamaranów sportowch z dwuosobową załogą. Powstała w 1994 r. we Francji, a pomysłodawcą był Yves Loday. Jest to rodzaj katamaranów, których liczba w Europie wzrasta obecnie najszybciej.

Więcej o: